2012. június 19., kedd

Hullanak a "titokzatos minirajok"!

..mégpedig nem is olyan ritkán! 
Az elmúlt derült esték a kellemes nyári meleggel sokakat csábítottak ki a csillagos ég alá, akik meteormegfigyelési céllal sem unatkozhattak az esti műsor láttán. Vélhetően szemtanúi lehettünk a júniusi Lyridák maximumának is az elmúlt hétvégén, illetve több más porfelhőt is keresztezhetett Földünk. Ennek érdekessége, hogy nagyon változatos a potyogó meteorok megjelenése: rövidek, lassúak, hosszúak, gyorsak, zöldek, sárgák, pirosak, pukkannak, suhannak... és ez a kiszámíthatatlanság kelti a vágyat, hogy a következő este újra kimenjünk és figyeljük a csillagokat, hogy előbb-utóbb megláthassunk egy-egy fényesebb csodát is az éjszakában! :)

Ebből az esti válogatásból mutatunk egy kis ízelítőt, melyet fotós észlelőinknek sikerült elkapnia, Jónás Károlynak és Pető Zsoltnak a kitartó észleléseik során! Gratulálunk Nekik és örömmel látjuk lelkesedésüket, buzdítunk Mindenkit, hogy csatlakozzon izgalmas tevékenységünkhöz, a meteorok megfigyeléséhez és a Tűzgömb-vadászathoz!! :)

Írásos feljegyzéseket, fotókat, rajzokat egyaránt érdeklődve várunk a nyár folyamán!

2012.06.22
Landy-Gyebnár Mónika szintén megosztotta velünk meteoros élményeit, akinek bár volt "némi pechje", mégis sikerült néhány meteort lencsevégre kapnia és vizuálisan is észlelnie! :) "1:50 UT-kor, vagyis már elég világosban esett az UMA alatt, kb 5 fok magasságban, -4 kölüli, sárgás színű, rövidke, átesett két felhőcsíkon - amiket pont akkor fotóztam, de a meteor a két egymás utáni expó közé esett. Azt hittem ott kapok agyvérzést! Simán lenne egy Tűzgömb 300mm-rel, ha egy tizedmásodperccel előbb nyomom a gombot..."
A bal oldali biztosan meteor, de lehet a jobb oldali is? :) A meteor és a Tejút mindenesetre gyönyörű rajta, így már megérte a vizuális élményért megörökíteni! Köszönjük!


2012.06.20.

Török Béla: "imént 23:00 +/-5 perckor fényes meteort vettem észre, amint fényesen hasította az eget, észak-déli irányban, kezdő magassága horizonttól kb. 45 fok, az alját nem láttam mert vagy 15-20 fokig fa volt előttem, de a lombja közt is láttam még, akár földet is érhetett a fényessége nem csökkent, amíg láttam, csóva nem volt fénye fehér volt, időtartam, amíg láttam olyan 2 mp volt, lehet már előtte is látszott, csak nem felfele néztem éppen, lehet akkor még fényesebb volt. Fényereje, na ahhoz én nem értek, mint egy utcai lámpa 200 m-ről talán."

Szepesváry Csaba: "Szerdán pontban 23:00 +- 1 perckor Karcag határból láttunk több társammal egy tűzgömböt. A Vénusznál fényesebb volt, - 6 magnitudó megvolt, mert az égbolt kifényesedett, kb. 3 mp-ig látszott és kifényesedése hirtelen felvillanás szerű volt, zöldes fényt adott. A skorpiótól delta csillagától (Dschubba)kb. 10 foknyira nyugatra fényesedett ki teljesen pár tized mp-el utána aludt ki. Nyoma 2 mp.-ig látszott. Gyönyörű volt! Most láttam hogy ebben az időpontban többen is észleltek hasonlót."

Bakos Liza: "Én is láttam a jelenséget, pont ment a gépem. Pontosan 22:58 perckor volt. Annyira közel volt, hogy meg is ijedtem, mintha szikrázott volna.. :O Íme a fotó:"
 Gratulálunk az észlelésekhez és a felvételhez!!! :)

2012.06.19.
Pető Zsolt szimultán felvétele a -0,5m körüli SPOradikus meteorról:
 ..kimérés eredménye a bootesvoid.com weboldaláról:
 HUBEC felvételén(Becsehelyről):
Lovró Ferenc: "ma hajnalban 2:30 KÖZEI-kor Nádasdladányból láttam egy kb -4 magnis meteort, ami valahol az m13 környékén ragyogott fel, és É->D pályán kb a ras alhague-n át tűnt el a fák között. kb 1-2 mp-n át láttam, vagyis kifejezetten lassú volt, és menet közben nem változott a fénye, csíkot sem húzott. viszont a fél égboltot bejárta.
(persze sok-sok másik meteort is láttam, de ez különösen fényes volt)"

 2012.06.18. 
 
 HUBEC felvételén(Becsehelyről):
 2012.06.17.

2012.06.16.
Az éjszaka sok kicsi raj volt aktív. Lehetett látni jó pár Júniusi Lyridát is.  Ez amit sikerül lefotóznom, kb -1 -1,5m fényes volt, de láttam egy -2m fényeset is. Ez a raj még nem teljesen feltérképezett, a feltételezett maximuma, ma hajnalban volt.
2012.06.14.

..ehhez jön az elmúlt napok különleges meglepetése, az NLC - "világító felhők" látványa, melyek szintén látványossá varázsolták az éjszakákat és hajnalokat egyaránt! Ezeket a felhőket este az É-Nyugati horizont környékén lehet keresni, hajnalban pedig É-Keleten.  Így mindenképp érdemes bármikor kilesni az égre! :)
 
 Forrás: Landy-Gyebnár Mónika
Landy-Gyebnár Mónika felvétele

2 megjegyzés:

  1. Ha már nyár elejei minirajok: 199x-ben egyszer láttam egy rakat Herculidát, amit azóta sem sikerült... Május végén lenne elvileg a max. a radáns pedig mintha valahol az X Her környékén lett volna...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Mindenképp érdekes információ! Megpróbálunk rászűrni pl. az idei év aktivitásában erre a rajra, hogy produkált-e valamilyen kimutatható "tetőzést". :)

      Törlés