2013. december 4., szerda

Lovejoy és a meteorok

Landy-Gyebnár Mónika beszámolója a meteorok és a Lovejoy üstökös vonzalmáról:

"Hajnal 2-kor a macska felébresztett, s amikor kinéztem az ablakon, meglepődtem, hogy a beígért köd helyett csillagos eget látok. Gyors kávéfőzés-ivás és sok réteg ruha felcibálása után kimentem a közeli focipályára, beállítottam a gépeket és vártam. Az egyik gépen 10mm-es objektív volt, ezzel a halványakat ugyan nem lehet megfogni, viszont a fényesek annál szebbek. 
A másik gépen 50mm-es objektív volt, ezt a Lovejoy (C/2013 R1) üstökösre irányoztam, sorozatot fotóztam, hogy majd összegezve a képeket legyen egy szép üstökös fotóm. Az érdekes az volt, hogy ebbe a kis látómezőbe szép számmal pottyantak be a kisebb, halványabb meteorok, amiket a 10mm nem látott.
Az üstökös már néhány hete, amikor még magasan az ég tetején járt, akkor is "vonzotta" a meteorokat, de a mai felhozatal volt eddig a csúcs darabszámra.
Gyakorlatilag a Lovejoy egész decemberben látható lesz a hajnali égen (illetve egy ideig a kora estin is, de a hajnali a jobb láthatósága), jelenlegi kb. 4 magnitúdós fényessége jelentősen nem fog változni, a csóvája azonban látványosabb lehet.  Mivel nem túl nagy, ezért érdemes jó fényerős, kisebb látószögű objektívvel fotózni. Mint a mai példa mutatja, még így is lehet vele együtt meteort fogni!
Jelenleg az Ökörhajcsárban van, hamarosan átmegy a Herkulesbe, majd a hónap legvégén már a Kígyótartóban találhatjuk meg az üstököst."

 
Köszönjük az élménybeszámolót és sok sikert kívánunk minden üstökös észlelőnek a következő estékre is! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése